kajsa

2012-06-04
22:20:31

måste vara på mitt sätt!!!
jag har kommit på att jag inte får panik om jag inte kan åka till stallet en dag men det kanske är för att jag varje tisdag slutar halv 5 oh inte hinner till stallet.
men två dagar har jag nog inte provat så det vet jag inte hur det skulle gå...
för ett tag sedan så fik jag ongest och dåligt samvete när jag inte åkte till stallet och pussade på hästen.
när min syster hade gjort stallet och jag inte behövde åka ut så brukade jag åka ut med fyra bussen och hem med 5 bussen och det är ungefär en halvtime mällan dom bara för att jag var tvungen att hälsa på henne och komma så hon måde bra.
annars fick ja ongest och dåligt samvete och kände mej elak som inte åkte till min häst och tog hand om henne och det kändes som jag var en dålig häst "ägare"...
är jag sjuk eller är jag normal???
fast jag tror att jag har ett kontrol behov när det jäller hästeriet.
om det är någon annan är jag som gör något till t.ex mockar smörjer hennes grejer gör mat så måste jag gå och kolla så det blir gjort på mitt sätt eller så det blir lika rent som när jag gjör nått eller så det blir rätt mängd...
här har vi ett bra exempel...
om någon smörjt mitt träns och sedan snört ihop det fel så får jag nippren...
dkäk remen måste linda ihop tränset hårt och nos grimman ska vara knäpt som när den är på hästen är det inte det så käns det inte som det är smörjt!
och ligger nått på fel ställe i mott skåp så blir jag lite små irriterad och lägger det på rätt ställe...
men det här gäller baaaaara i stallet, hemme fins det ingen årding på nått...
elr jo allt ligger överst :I
men i stallet vill jag ha min årdning :P
en dag kan ni få se skillnaden på mitt rum och stallet :) men då varnnar jag för starka bilder ;)
syster Emma räknas typ inte in i det här för hon gör allt så ofta så jag har vant mej :P
fast hon brukar slarv snöra tränset...
jahhap där fick n veta lite om mina knäppa hjärnspöken :P

Kommentarer:
#1: Erika

Dom flesta distanshästar rids ju barfota på mest hårda slitande underlag ;) Hoven anpassar sig efter sin arbetsuppgift! Ju mer hoven slits, destå mer växer den faktiskt. Jag rider min häst mest på packat grus, sand och asfalt, och jag måste verka MINST en gång i veckan, ibland två. Annars blir dom för långa.



Jag ska ju börja tävla min också, och ser inte barfota som ett handikapp, tvärt om så anser jag att det är ett "övertag" så att säga. ;) Barfotahästar brukar även ha en lägre vilopuls än skodda, då hjärtat inte behlver anstränga sig så mycket för att pumpa ut allt blod.



Vintern är det enda problemet, speciellt när man föröker hålla igång ett seriöst träningsschema, men jag kör på broddade boots när det behövs. För i snö har dom fenomenalt fäste, det kan vara blankis som blir lite jobbigt ibland. :P



Gräs, nada problemas! :D Jag kan galoppera, göra tvärnitas och svänga som en dåre utan att ha problem. Dom känner av underlaget på ett helt annat sätt än en skodd häst, och får fäste. Samma sak i skogen, hala och mossiga berg är inga problem, inte rötter heller. :)



Jag har faktiskt väldigt svårt för att rida skodda hästar någon annan stans än i paddock nu, för jag litar helt enkelt inte på att dom har koll på underlaget ordentligt. :p



// Mvh, Erika :)

2012-06-05 @ 08:33:32
#2: Erika

Oj, det blev lite mera text än jag tänkt mig. ^^'

2012-06-05 @ 08:33:58
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: