kajsa

2012-08-01
21:42:13

bett filosofi!
stallet idag!
ridningen var ingen höjdare :(
om jag ska vara ärlig så gick det skitdålig så i morgon ska jag rida med baby phelam och så ska jag rida lösgörande och rida henne rickdigt mjuk!
hon var mjuk och fin idag också men men när jag villa få stopp på henne så vände hon halsen ut och in och så fick jag inte kontakt :(
fast jag provade ett nytt bett så det hade helt klart med det att göra skulle jag tro, men man känner sig så jävla dålig när det går så där!
när jag red och stälde och böjde henne så var hon fin och mjuk och jag kunde korta henne, jag galloperade lixom på travbomar så på det sättet va hon ju välldigt lydig och vändbar men när det kom till och göra halt så var det inte lika lydigt! 
så det blir det och träna på i morgon men då med phelamet!
 
FILOSOFI OM ATT FÅ EN LYDIG HÄST!
jag har en filosofi om det där med bett...
man vill ju kunna rida på ett så mjukt bett som är möjligt men har man en stark häst  så kan det vara väldigt svårt och rida på ett tränsbett för att man inte har nån kontrol på eqipaget och det blir ju farligt!
men då om man rider på ett lite skarpare bett typ phelam så kan man börja med att göra den lydig på det och då kan man prova ett lite mjukare bett och då kan man tänka sig så här att när den är lydig på phelamet så sitter det kvar till det mjukare bettet och då är den lite lydigare på det nu än vad den var sist och då blir det lättare att få den lydig på ett mjukare bett?! och så vips har man den där lydiga hästen man vill ha!
eller vad säger ni? tror ni på min tanke?
 
men ja jag ska prova min filosofi så kan jag ju medela er om den fungera eller om det bara är den hårda vägen att gå till en lydigare häst :)
 
det var detta jag provade på henne!
men i början hade jag graman på henne och då hade jag bätre kontroll men jag fick så hilma ont i fingrarna av den så jag tog bort den och då gick det utför!
 
men när jag kom och hämtade henne i hagen så kom hon travande och superspetsade öron!
det är mitt lilla hjärta!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: