kajsa

2011-12-07
19:59:25

hästhantering
har precis ätit lite kvällsmat (fick och potatis), yina var riktigt fin i dag och hade värsta galoppen!
när jag stod och mockade så tänkte jag lite på Yina ch sen började jag tänka på alla hästar, att dom är värsta divorna!
dom får det städat varje dag, dom får mat utan att lyfta et t finger elr en hov, ha ha, dom går på gratis gym fleera gngr i veckan, är dom godissugna skrapar dom lite i golvet och ser lite söta ut så kommer det lite godis!
får nya skor var 7-8 månad för 1000 kr!
har dom ont i ryggen får dom dyyyyyra kiropraktorer ut till sej (nått man själv inte ens unnar sej)!
jah det fins massa mer man jag orkar inte skriva det:P
Men dom gör mkt för oss också!
t.ex:
kastar inte av oss, skenar inte, sparkar oss inte, bitts ibland, vi får spänna fast sadeln, sätta järn i munnen som man sen spänner ihop näsan så dom inte kan gapa!
aah ni fattar...
jag förstår de som tycker att vi har dålig djurvård och varferde tycker det, men dom förstår sej heller inte på hästar fungerar!
en häst som inte vill nåt gör det inte! så är det bara!
vill dom inte att man ska tränsa tar dom bort huvudet.
vill dom inte att man ska sadla bits och sparkar dom.
vill dom inte hoppa så gör dom inte det.
vill dom inte att man rider går dom inte frammåt eller så ställer dom sig på backbenen.
ahh helt änkelt vill dom inte nått gör dom det inte!
men det är ju upp till oss som håller på med dom att ta reda på varför dom inte vill bli sadlad elr varför dom inte vill gå frammåt!
do kanse har ont i ryggen eller i munen och då får man årdna det!
det är därför det är sjukt vikdigt att man har hästvana elr någon  i väldigt närhen som har det närman skaffar häst för det kan gå vääldigt fel annars och det går ut över hästen och det är det värsta som kan hända för den har inte valt att vara där!
men hästar är väldigt bra på att berätta för oss vad dom vill som tur är men då måste vi förståss förstå deras kroppsspråk och där kom det igen, man måste ha hästvana!
vissa hästar är bättre och vissa är sämre på att visa vad dom vill, t.ex min är extremt bra på att visa vad hon tkr om nått ibland lite för bra!
kan filma någon gng när hon står på gången och jag håller på med henne!
(iband blir hon faktiskt farlig!)
för ett litet tag sedan så började hon ju sparka igen när hon stod på gången och jag var tvungen att ha ett spö med mej!
vist dåm får visa vad dom tkr men inte måtta in sparkar, där går gränsen!!!
//kajsa
P.S hoppas ni orkade lässa allt!?
image description
jag brukar nästan aldrig sätta fast henne i gången när jag ridit! för hon trivs med det och hon går oftast ingen stans men man kan aldrig säga aldrig när det gäller hästar :P dom är lite som dom är kom ihåg det!!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: