kajsa

2011-12-02
11:58:26

Min krönika :)

”För ett samhälle där djur inte utnyttjas sexuellt”

År 1864 var straffet angående sexuella övergrepp på djur mycket hårdare än vad det är idag. Då fanns det inget som sa att det var okej att förgripa sig på djur så länge det inte fanns några bevis på fysiska skador. Men idag är det tyvärr så. Att så länge djuret inte har spår efter fysiska skador, som då i så fall klassas som djurplågeri, om det inte finns några sådana skador på djuret så är det okej att utsätta djuret för sexuellt ofredande. I Sverige har vi nämligen ingen lag som säger att man inte får förgripa sig på djur, inte ännu i alla fall. Djurens rätt har arbetat genom åren för att få fram sitt budskap och att få ett förbud och en lag på att sådana handlingar mot djur inte är okej någonstans. Men många övergrepp sker i det dolda.

I en krönika i SvD som Hanna Marie Björklund skrev så argumenterade hon kring att det är helt onödigt att försöka införa en sådan här lag. Hon anser att detta inte är ett problem och att det bara är fånigt att lägga fokus på detta. Jag reagerade väldigt starkt på en speciell del i hennes krönika: ” Hur kan vi argumentera för att en mänsklig penis i en kovagina är en större kränkning än en hel arm så som sker vid ultraljud?”

Jag förstår inte alls hur hon resonerar där, då det ena är till för att se om djuret är friskt eller inte. Men det andra, att förgripa sig på ett djur sexuellt för att bli tillfredställd, det är oerhört upprörande. Det är framförallt jävligt upprörande att hon jämför en ganska vanlig undersökning med i princip en våldtäkt. Just i det argumentet ser man även vad hon har för syn på djur, samma syn som väldigt många andra i Sverige har. Den synen att djur och människor inte är lika mycket värda. Att det är okej att behandla djur som man själv vill, som objekt. För 5 år sedan blev jag vegetarian, just för att jag inte tycker djuren behandlas rätt. Sedan dess har jag varit väldigt engagerad i allt som rör djurs rättigheter och sådant.                                                                                                                                

Det är väldigt hemskt att människor inte värdesätter djur på ett högre sätt, att de inte behandlar djur på rätt sätt. Jag vet inte om det beror på okunskap eller brist på intresse. Men så fort ämnet tas upp i media är det som att folk vaknar till och reagerar. Det är precis som om de inte är medvetna om att det faktiskt sker sexuellt ofredande på djur. Men enligt mig så har människor och djur samma värde. Till och med så att djur är av större värde. För vad vore vi om djuren inte fanns?

Jag hoppas verkligen att samhället får en annan syn på djur, och att människorna börjar värdesätta djur mera. Och även att fler vill engagera sig i djurs rättigheter och välmående.    För om flera skulle engagera sig i detta skulle ämnet inte anses som ”fånigt” utan faktiskt som en viktig och stor fråga i samhället. Djurens rätts arbete har verkligen varit en viktig del i att ta sig framåt i det här ämnet och de har verkligen åstadkommit något bra. Men ännu är lagen inte satt, så det finns fortfarande mycket att kämpa för. Men vi har tagit oss en bit på vägen.

// Felicia

Kommentarer:
#1: Helena

Hanna Marie Björklund hade ju kunnat få uppleva en våldtäkt jämfört med en gyn-undersökning så kan vi se vad hon föredrar...

2011-12-02 @ 14:16:00
#2: Felicia

Ja precis. Blir så jävla arg!! Och jag blir så upprörd av det här ämnet, just därför jag valde att skriva om det..

2011-12-02 @ 14:37:01
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: