kajsa

2011-12-03
20:10:36

kaaooss dag!
idag var det en väldigt röörig dag i stallet!
det hade hänt en massa fel vid utsläppet som jag och mariana såg när vi kom dit halv ett när halva dagen hade gått...
Tex klippta hästar hade bara regn täcke på sig fast dom ska ha tärmo+regn täcke!
väldigt illa faktiskt...
och saken är att såna här saker har hänt fler gånger men inte just det här men liknande saker :(
och när jag skulle rida så var yina lite galen!
jag började med att träna lite lydnad och det ville hon värkligen inte hon bara stretade och drog men när jag fått igenom det så skulle jag börja jobba henne mer, och det var dom värsta protesterna jag varit med om!!!
hon bockade och bockade och bockade osv...
ist för att stopa in inner backbenet, och inte nog med att hon bockade utan hon bockade och vände samtidigt så när man landede så hamnade man på sidan....
men jag hämtade en lång pisk, då gick det så bra och stopa in bakbenet utan att jag ens behövde annvända den men då hade hon sparkat sig så trött så hon orkade inte mer efter det....
Och så en häst i stallet fick kolik och jag vet inte hur det har gått!
kolik för er som inte vet är väldigt ont i magen för hästar!!!
och märkar man inte det eller det inte går över kan det bli tarmvred och det kan dom dö av!
så kolik är inget att leka med, är man orolig att hästen har kolik gå ut och gå med den och blir det värre RING VETTRINÄREN!!!
häldre en gång för mkt än en gång för lite!
symptom: dom lägger sig ner, dom kan titta sig på magen, dom reser sig och lägger sig och vet inte vart dom ska ta vägen rullar sig sparkar sig upp mot magen med bakbenen och och vandrar runt i boxen man ser på ögonen om dom ser pigga ut...
Lyssna på magen, bublar det där inne så är den igång och är den tyst bör du börja oroa dej!
RING VETRINÄREN(!) kolik är inte att leka med!
Annars kan det bli dom evigt gröna ängarna i förtid :(

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: