kajsa

2014-01-25
23:03:00

oj vad långt det blev om gymnasievalet!
när jag skulle söka gymnasie funderade jag på mängder med olika gymnasier och linjer och var runt och tittade på massor.
 
det första jag viste att jag ville söka när jag gick i sexan va strömsholms ridgymnasie (såklart) men kom sedan på att det är inte ett yrke man kan tjäna så man kan överleva så jag tog mej samman och i åtan kom jag på att det är ju väldigt kul att baka tårtor och dekorera och göra fina små bakverk.
 
i nian var det dax och börja fundera på alvar och senare söka.
då kom jag även på att lastbilschaför skulle nog kunna va något för mej och jag kollade lite på fordonsgymnasier, det som låg närmast va i södertälje och hemsidan vi kollade på för gymnasiet fans inte på svenska så då kända jag att lastbilen tar jag senare i livet...
 
konditor fanns fortfarade i mina tankar, jag har aldrig varit någon pluggis och har inte ett sådant massivt plugghuvud och dyselexin har inte gort saker och ting lättare med skolan.
däremot har jag ganska mkt fantasi och är väldigt praktiskt lagd och det är derför jag bara tänkte på praktiska linjer.
en teoretisk linje fanns inte enns i minna tankar, dock har jag mvg i kemi, fysik, biologi och teknink och ja bild såklart men det spelar ingen roll om man inte orkar läsa mer än två rader och sen har man glömt vad man läst och svävat iväg i tankarna någon heeelt annan stans.
 
men åter till gymnasietankarna, eftersom jag gillar och tekna och deigna så kollade jag på en designe linje i södertälje och vart en av linjerna och gymnasierna jag sökte.
sen är jag ju väldigt mån om mitt utseende och gillar att göra mej fin och tycker det är väldigt väldigt kul och sminka och styla så jag sökte sylistlinjen också.
 
Mitt första handsval var enskede gårds gymnasie, livsmedel.
och nu har jag gått där i snart 3 år och tar studenten i sommar!
helt sjukt att den här skoltiden snart är slut!
dock har jag ju inte valt rätt linje då jag ABSOLUT inte kommer jobba som konditor nej jag skulle nog ha lagt design elr stylist som första handsval men det är ju lätt och vara efterklock, men jag har ju hela livet utom 19 år framför mej och vem behöver en utbildning i kreativitet när man redan har det?
faktiskt har jag designat en klänning som mamma sytt upp och jag har designat min student klänning som inte är klar men den kommer bli så jäävla snygg!
nu efter gymnasiet så ska jag göra någonting så oväntat som att göra "lumpen" elr Grundläggande militär utbildning som det heter nu, ganska långt från design och stylist men jag tycker att det kan vara lite kul och göra någonting helt annat än vad jag är van med hästeriet och allt, sen får jag se vad det blir, om jag gillar det kanske jag blir yrkesmilitär ett tag annars blir jag nog industriarbetare på tumba bruk som systrarna tills jag hittar på nått bätte!
livet är långt och har många kapitel, ta bara vara på det så man slipper tänka "det borde jag ha gjort medans jag va pigg nog!"
mitt tankesätt är "tänk positivt, det kunde vart värre och skit i dom som skiter i dej så är dom snart bort glömda"
himlans vad långt det blev hoppas ni orkade läsa allt!
tjaauuu!
 

Kommentar:
#1: maja

låter kul!
sv: tack!

2014-01-26 @ 17:02:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: